Historen om Project Office
Allt började med dålig ording och reda
Frågan om hur företaget gick ändrade allt
Om Project Office
Project Office är ett svenskt affärssystem, ERP-system med fokus på att hjälpa företag få ordning och reda på sina affärsprocesser inom kunddata, sälj, projekt och ekonomi. Systemet är ett så kallat All-in-one system där man fokuserar på den digitala affärsprocessen där samtliga delar i företaget bygger på en röd tråd genom hela affärsprocessen
Project Office har sedan starten 2010 utvecklats i Östersund och säljs och används av företag runt om i Sverige. Företaget och Project Office grundades av Joakim Persson 2010 och är ett dotterbolag till Internet Media Group Sverige AB, www.internetmediagroup.se
Den digitala affärsprocessen
Allt började med dålig ordning & reda.
Historien om Project Office börjar på byrån Internetmedia en höstdag 2010 där jag var VD.
Byrån började efter en flytt till ny lokaler växa och få nya medarbetare. Projekten började bli större och där med även behovet av att ha ordning och reda på sin affärer och projekt.
Byrån hade vid detta tillfället flera säljare som träffade kunder, men alla offerter och projekt hanterades manuellt vilket började bli ohanterligt. Byrån började då att titta på olika lösningar och system. Allt från whiteboard till excelark till digitala system provades. Inget funkade bra och var anpassat efter byråns verksamhet.
Under hösten 2010 tog man även hjälp av olika affärsrådgivare för att hitta ett bra sätt att arbete med detta.
En dag fick jag en fråga av konsulten.
- Hur går det för er då? på vilket jag svarade - Jo tack det går bra. Ett svar som nästan automatiskt ramlade fram och kanske inte riktigt var svar på frågan och som föranledde nästa fråga från konsulten
- Vad är det som går bra då? vilken helt ställde mig och jag inte kunde svara på.
Detta blev startskottet och grunden till varför vi valda att ta fram Project Office.
Med kunskap om vilka system som fanns på marknaden och vad man vill ha svar på på en byrå påböjades ett arbete att ta fram en prototyp för ett eget helt anpassat system som skull uppfylla inte bara våra behov utan bygga på en digital affärsprocess som sedan skulle generera de svar vi och våra kunder sökte efter. Dessa svar skulle sedan vara avgörande för byrån verksamhet. Systemet skulle i första hand lösa våra egna problem. Efter några år bolagiserades produkten och började säljas till andra företag och branscher.
Vi ser nu att marknaden är stor för Allt-i-ett affärssystem och framtiden ser ljus ut.
Joakim Persson
Founder
Joakim Persson